Hvordan få de beste til å jobbe i Skatteetaten?

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skal etaten ansette over 100 nye IT-hoder.

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skulle etaten ansette over 100 nye IT-hoder i løpet av 2022. Skatteetaten kan ikke matche lønningene som tilbys for tilsvarende jobber i privat sektor. Men løsningene du bidrar med i Skatteetaten berører absolutt alle. Vi visste at mange IT-ansatte var opptatt av at jobben var både meningsfull og faglig utfordrende, og valgte å fokusere på dette.

Alle løsninger består av en mosaic bestående av tusenvis av bilder fra og av de ansatte i Skatteetaten. Alle de små bildene settes sammen slik at de danner ansiktet til en av de ansatte i Skatteetaten, og visualiserer at i Skatteetaten er du på jobb for fellesskapet.

Mosaikkene ble ledsaget av en voice eller tekst som landet i setninger som: «En jobb hvor du får utfordret deg selv gjennom å løse utfordringer for andre», og signert med Skatteetaten – Fra alle. For alle. Vi lagde filmer til kino, SoMe og displayannonser. Samt statiske annonser til utendørs og print.

Kampanjen har bidratt til en kraftig økning i besøk til https://www.skatteetaten.no/jobb.

Totalt hadde jobbsidene 75.000 sidevisninger i løpet av 6 uker. Skatteetaten fikk 68 % flere søknader per stilling enn vanlig, til tross for at etaten hadde mange flere stillinger ute. Vanligvis kommer litt i overkant av 10 % av søkerne fra Skatteetatens egne jobbsider. I 2022 kom hele 23% av søkerne fra hjemmesiden. Disse sto for 32 % av ansettelsene mot 0 % året før. Dette tyder på at kvaliteten på søkerne fra kampanjen var veldig god.

I tillegg har Skatteetaten gått frem en plass (fra 14. til 13. plass) på Universums oversikt over mest attraktive arbeidsplasser innen IT blant profesjonelle. Aller viktigst er det selvsagt at Skatteetaten ansatt 122 nye IT-folk i 2022. Mange av prosessene som startet i 2022 har fortsatt inn i 2023, og Skatteetaten hadde ansatt hele 110 etter årets fire første måneder i 2023.

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more
Hele Norges regnskapsprogram

Hele Norges regnskapsprogram

Tripletex er det mest brukte regnskapsprogrammet i Norge, valgt av over 135 000 bedrifter. Når selskapet skulle vokse videre i 2025, trengte de et kommunikasjonskonsept som ikke bare handlet om enkelhet og fleksibilitet – men som også befester posisjonen som det naturlige førstevalget.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.