Hvordan få de beste til å jobbe i Skatteetaten?

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skal etaten ansette over 100 nye IT-hoder.

Skatteetaten står foran et av de største moderniserings- og digitaliseringsprosjektene i det offentlige noensinne. Det krever skarpe hoder innen en rekke fagfelt, deriblant jus, teknologi og økonomi. Ikke minst skulle etaten ansette over 100 nye IT-hoder i løpet av 2022. Skatteetaten kan ikke matche lønningene som tilbys for tilsvarende jobber i privat sektor. Men løsningene du bidrar med i Skatteetaten berører absolutt alle. Vi visste at mange IT-ansatte var opptatt av at jobben var både meningsfull og faglig utfordrende, og valgte å fokusere på dette.

Alle løsninger består av en mosaic bestående av tusenvis av bilder fra og av de ansatte i Skatteetaten. Alle de små bildene settes sammen slik at de danner ansiktet til en av de ansatte i Skatteetaten, og visualiserer at i Skatteetaten er du på jobb for fellesskapet.

Mosaikkene ble ledsaget av en voice eller tekst som landet i setninger som: «En jobb hvor du får utfordret deg selv gjennom å løse utfordringer for andre», og signert med Skatteetaten – Fra alle. For alle. Vi lagde filmer til kino, SoMe og displayannonser. Samt statiske annonser til utendørs og print.

Kampanjen har bidratt til en kraftig økning i besøk til https://www.skatteetaten.no/jobb.

Totalt hadde jobbsidene 75.000 sidevisninger i løpet av 6 uker. Skatteetaten fikk 68 % flere søknader per stilling enn vanlig, til tross for at etaten hadde mange flere stillinger ute. Vanligvis kommer litt i overkant av 10 % av søkerne fra Skatteetatens egne jobbsider. I 2022 kom hele 23% av søkerne fra hjemmesiden. Disse sto for 32 % av ansettelsene mot 0 % året før. Dette tyder på at kvaliteten på søkerne fra kampanjen var veldig god.

I tillegg har Skatteetaten gått frem en plass (fra 14. til 13. plass) på Universums oversikt over mest attraktive arbeidsplasser innen IT blant profesjonelle. Aller viktigst er det selvsagt at Skatteetaten ansatt 122 nye IT-folk i 2022. Mange av prosessene som startet i 2022 har fortsatt inn i 2023, og Skatteetaten hadde ansatt hele 110 etter årets fire første måneder i 2023.

Ønsker du mer informasjon?

Svein Larsen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.