Vi som brygget landet

Friele har vært en viktig del av nordmenns kaffevaner helt siden 1799, og da vi fikk jobben med å vinne tilbake norske kaffehjerter ble det raskt klart for oss at løsningen måtte ligge i den lange historien til Norges eldste kaffehus. Resultatet ble konseptet «Vi som brygget landet»

Like mye som en reklamejobb, handlet dette om å hjelpe Friele med å finne tilbake til sitt DNA. For å lansere konseptet, laget vi en film som formidler hvordan Friele har vært en stødig følgesvenn gjennom små hverdagshistorier og viktige historiske øyeblikk – og som fremhever den nære forbindelsen mellom Friele og det norske folk. 

Sentralt i film og øvrig materiell står det karakteristiske Friele-skjoldet med årstallet 1799, som lenge har vært sentralt plassert på den røde pakningen. Vi valgte å løfte dette skjoldet ut i kommunikasjonen. Skjoldet fungerer som et telleverk, som kan ta oss med fra nåtid og helt tilbake til Bergen hvor det hele startet. På veien er vi innom små og store historiske øyeblikk hvor Friele kan ha vært til stede sammen med det norske folk.

Konseptet gir oss stor fleksibilitet og lar oss være konsistente på tvers av ulike flater. Det er mange situasjoner og anledninger vi ønsker å vise fremover, og det er nok å ta av. Vi snakker tross alt om en kaffe som har vært her siden før Norge ble Norge.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Samsnakka om alkohol?

Tidligere i år ble det kjent at Av-og-til valgte oss som sitt nye reklamebyrå på tematikken ungdom og alkohol. Endelig er første kampanje på lufta.