Posten

En snart 400 år gammel kunnskapsbedrift

Posten hadde et behov for å tydeliggjøre konsernets retning innen fremtidens post- og logistikk, deres miljøsatsing, og ikke minst den stoltheten som medarbeiderne har for den viktige jobben de gjør. Postens kommunikasjonskonsept skulle kunne bære alle disse behovene og differensiere Posten fra nye aktører i markedet.

Vår hypotese var at Posten vel så mye er en kunnskapsbedrift, som et post- og logistikk-konsern. Posten kjenner landet og menneskene som bor her bedre enn de fleste, og kunnskapen finnes i alle deler av virksomheten, fra ledelsen til det lokale postbudet. Dette ble utgangspunktet for konseptet «Ingen kjenner Norge bedre». Våre undersøkelser viste også at det er ingen andre selskaper som scorer så høyt, og som har samme troverdighet som Posten på å ”kunne” Norge.

Det nye konseptet ble lansert gjennom ny reklamefilm, og en online «Ingen kjenner Norge bedre»-quiz.

Nye tjenester lansert på samme profilkonsept

«Ingen kjenner Norge bedre»-konseptet har gitt Posten en tydelig posisjon og gjør at de står ut fra andre aktører. I tillegg til å være profilerende og differensierende, skulle konseptet også kunne bære andre kommunikasjonsoppgaver. Neste oppgave ble å vise frem og lansere nye tjenester. Flere av disse stiller store krav til tillit i befolkningen, så denne dimensjonen var også viktig.  Løsningen ble en overordnet film som dannet grunnlag for flere kortere filmer for de enkelte tjenestene, etter hvert som de var klare for lansering.

Always on med postkasser

I likhet med mange andre virksomheter, hadde Posten mange små og store beskjeder til sine kunder året igjennom. Disse måtte være informative, korte og egne seg for både digitale skjermer på postkontorene, sosiale medier og displayannonsering.

Løsningen ble å gi postkassene personlighet og la de gjøre informasjonsjobben på sin egen sjarmerende måte.

En undersøkelse gjennomført av YouGov viste at konseptet i betydelig grad evnet å etterlate et positivt inntrykk av Posten, og vi så en tydelig forskjell mellom de som hadde sett kampanjen vs. de som ikke hadde sett den.

«Ingen kjenner Norge bedre» lever fortsatt videre, og ble i 2019 løftet fra å være et kommunikasjonskonsept til å bli konsernets nye signatur og kundeløfte (erstattet «Vi lever for å levere».

Posten utfører en viktig samfunnsrolle

Jeg mener at Posten og Bring utfyller hverandre på en god måte.

Jeg stoler mer på Posten og Bring enn utenlandske selskaper.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

Wilhelmsen Ships Service appoints Atyp as global media agency partner

The partnership will help Wilhelmsen Ships Service (WSS) scale a performance-driven marketing model across regions and solution areas.

Atyp delte mentale snarveier på fullbooket frokostseminar

På frokostseminaret AtypLeaks fikk deltakerne et innblikk i hvordan nudging (dulting) kan brukes strategisk for å påvirke holdninger og atferd.

Her kan lese gjennom innholdet og eksempler på de 8 nudging teknikkene som ble presentert på seminaret.

Statens Vegvesen velger Atyp til både reklame og media

Etter en nylig gjennomført byråkonkurranse er det klart at Atyp skal bistå Statens Vegvesen med å løse kommunikasjonsoppgaver tilknyttet sesongaktiviteter de neste årene, og vi ble valgt på både reklame og media.