DigiUng

Det finnes et sted for alle spørsmål

DigiUng er et program for å samle offentlige tjenester og informasjon for unge på et sted, nemlig på ung.no. Et av prosjektene til DigiUng har vært å samle alle tilgjengelige anonyme chat- og telefontjenester for barn og unge på ung.no, under fanen «snakk med noen».

Oppgaven til Atyp var å gjøre tilbudet om anonyme chat- og telefontjenester på mer kjent for barn og ungdom i alderen 13 til 20 år. Videre skulle kommunikasjonen være relevant uavhengig av spørsmål og tema målgruppen måtte lure på. De anonyme chattetjenestene vi skulle dekke spenner bredt; «Unge Pårørende», «NAV», «Snakk om Mobbing», «RUSinfo», «Ung Kreft», «Snakk om Psyken», «Skeiv Chat», «Lånekassen», «Kirkens SOS», «Ungdomstelefonen», og mange mange flere.

 

Løsningen fra Atyp ble å lage en animasjonsfilm der spørsmålet spiller hovedrollen. Filmen låner estetikk og dramaturgi fra videospill og viser at ung.no er en trygg havn for de spørsmålene du ikke tør eller vil at andre skal vite om at du har.

Ønsker du mer informasjon?

Marius Jensen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.