Kategori:

Noen ord om året som har gått

Det føles smått utrolig, men det er altså ikke mer enn litt over et år siden Futatsu og Ernö flyttet sammen i Karlstadgata 11.

Den 2. desember 2019 var det selvsagt ingen som kunne forutse at vårt første år som Atyp, skulle sammenfalle med en global pandemi. Jeg må ærlig innrømme at det har vært utfordrende å skulle forene to kulturer til én, i et år som ble så dramatisk endret i midten av mars. På få dager ble stor fremtidstro og optimisme, snudd til vantro og frykt. Frykt for en dødelig sykdom, sviktende inntekter og arbeidsledighet.

Heldigvis har vi mange flotte kunder, med spennende utfordringer de trenger vår hjelp til å løse. Og jeg er uendelig stolt over måten huset har taklet den nye hverdagen, og hvordan alle har brettet opp ermene gjennom dette annerledesåret. Jo da, det har selvsagt blitt en og annen mutet mikrofon for mye, noen overbelastede linjer underveis, og veldig mange møter på Teams som vi helst skulle tatt over bordet. Men vi har kommet oss vel igjennom! Og resultatet av denne innsatsen har gitt veldig mange lyspunkter i en ellers usikker hverdag:

Vi startet året med Mercedes-Benz største lansering av plug-in hybrider noensinne, og gjennom året har 28 modeller blitt rullet ut under konseptet «Fordi livet er en hybrid». For Gjensidige har vi nok en gang hatt fornøyelsen av å kommunisere det årlige Kundeutbytte, samt hevet oss rundt og laget en kampanje skreddersydd for hjemmesommeren. Vi har også hatt det moro med å sette flere enn vi kunne drømme om på dentelisten til Brynild Gruppen. I tillegg har vi fått bidra i flere spennende boligprosjekter for OBOS, kommunisert grønn energi for Fortum og laget kommunikasjonskonseptet «Vanskelig å få. Enkelt å velge» for Svanemerket. Vi har jobbet med corporate design for både Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Handelsbanken, UX-design for Lyfstone og Motion/3D-design for Fjordlands relansering av Grøtlunsj.

Spesielt morsomt er det selvsagt når bransjekolleger, annonsører og journalister gir oss anerkjennelse for arbeider vi sammen har utført.

Filmproduksjonen May Linn, Melissa, Svein og Sonja gjorde for Thon Hotels, ble kåret til årets nykommer i Capa Kinoreklames Big Screen Award. I juni mottok Sigurd, Kristoffer og Alexander Sølvmikken for månedens beste radioreklame, for arbeidet med å få publikum til å se Eliteserien på Discoverys Dplay. I september ble den viktige miljødugnaden for OBOS, #30dager for miljøet, nominert til prisen for mediekreativitet i Mediaforums årlige medieprisutdeling. Men ikke nok med det, etter 93 år på markedet debuterte Honningcentralen på TV, med konseptet «Norges største arbeidsplass» utviklet av Trond, Dagmar og Svein. Et arbeid som fikk mye buzz, både i inn- og utland. Etter omtale i både Ads of the World og Shots, kulminerte det med shortlist i Epica Awards, hvor journalister i Europa kårer reklamene de mener er best. Og helt på tampen av året så ble jaggu våre innholdskreatører Silje og Eirik sitt viktige samfunnsoppdrag, «Delbart?» for Kripos, belønnet med Gull i Annonsørforeningen ANFOs årlige kåring Max Marketing Mix.

I Karlstadgata 11 har vi nå overtatt hele huset, og allerede i januar vil vi ha på plass eget film- og podcast-studio, hvor vi kan tilby våre kunder muligheter for enda bedre film- og lydproduksjoner.

Vi har styrket vår medieavdeling som har flere nyheter på gang enn digital helsesjekk. De vil snart kunne tilby en enklere metode for optimaliserering av mediemiksen ved bruk av salgmodellering via Penelytics, de jobber målrettet med å få på plass en måte å måle Share of Search som indikasjon på markedsstyrken, samt at de implementerer ny og forbedret kampanjerapportering via Google Datastudio.

Det har altså, tross global pandemi, vært et år med mange lyspunkter. Det ønsker jeg å takke dere, våre kunder for. Med dere på laget er Atyp på full fart inn i 2021. Og etter en velfortjent juleferie, gleder vi oss til å komme med mange flere og spennende nyheter.

Da gjenstår det bare for meg å rette en stor takk til våre kunder for alle givende oppdrag i året som har gått, og ønske dere alt godt i en jul som blir spesiell for oss alle. På gjensyn i 2021.

 

Hilsen Hågen,
Daglig leder

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre lignende artikler:

Godt å bare få det servert
Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

read more
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted
Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

read more

Godt å bare få det servert

Fjordland har tidligere fokusert på produktserier og enkeltprodukter i markedsføringen sin. I det nye knippet med reklamefilmer er målet å tydeligjøre merkevaren, samt gjøre den lettere tilgjengelig på tvers av de ulike situasjonene der Fjordland kommer til unnsetning i hverdagen.

Det er mye å tjene på å handle reklame og media samme sted

Ved å samle alt en moderne annonsør trenger i ett og samme byrå, vil tiden som går med til overlappende oppgaver reduseres med opptil 49 %. Så hvis vi er enige om at tid er penger – kan tiden man sparer frigjøre midler til å skape mer verdi, større effekt og økt avkastning. Vi tror dette kort oppsummert er verdien av å samle alt hos ett og samme miljø.

Hurra for sølv i Magnet Awards!

Vi i Atyp satte noen av våre mest erfarne medarbeidere på saken med å skaffe NAV IT flere søkere til sine stillinger.