Skatteetaten

… så blir det riktig

I løpet av et år har Skatteetaten mange små og store beskjeder til sine brukere. Disse beskjedene skal veilede folk om hva de skal gjøre for at skatter, avgifter og opplysninger om dem blir riktig.

Skatteetaten ønsket å samle alle disse beskjedene under en og samme paraply, de trengte med andre ord et taktisk kommunikasjonskonsept for brukerkommunikasjon.

Løsningen vår ble det fleksible konseptet «… så blir det riktig».

Dette er en setning som kan fylles ut med alt Skatteetaten har behov for å kommunisere til brukerne i løpet av et år.

Del 1:
Husk å sjekke skattemeldingen.

Skatteetaten jobber hardt for at det skal bli enklere for oss alle å levere inn riktigere opplysninger. Det har medført at mye av skattemeldingen utfylles automatisk uten at du og jeg trenger å løfte en finger. Det gjør at mange opplever at skattemeldingen allerede er ferdig, og at de ikke trenger å gjøre noen ting. Derfor hadde Skatteetaten behov for å understreke at skattemeldingen bare er «nesten ferdig», og at alle har ansvar for å gå inn å sjekke at opplysningene som er oppgitt stemmer.

Eventyr

En far avslutter eventyret midt i en spennende scene.

Løsninger:
«Nesten ferdig er ikke helt ferdig».
Gjennom morsomme dramatiseringer av ting som er «nesten ferdige» minner vi folk om at de selv må sjekke skattemeldingen sin, før den er helt ferdig – og helt riktig.

Radio/Podcast
Hva ville skjedd hvis folk hadde nøyd seg med å gjøre ting nesten ferdig på andre arenaer enn skatt? Det har vi dramatisert i fire ulike lydspotter til radio og podcast.

Pizza

Et barn synes ikke det er så stas at pizzaen bare er «nesten ferdig».

Sengekos

En partner blir litt skuffet når partneren bare gjør seg «nesten ferdig».

Verksted

En kunde som overrasket blir bedt om å hente sin nesten ferdige bil på verksted.

Film til online video, display og SoMe
Folk som bare gjør seg nesten ferdig blir også underholdende film til digitale kanaler.

Del 2:
Ny og enklere skattemelding for enkeltpersonforetak

Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer. Dette er nå kraftig forenklet for alle med enkeltpersonforetak. For disse holder det nå å levere én skattemelding, der de oppgir både personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten i samme skjema. Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere. Noe Skatteetaten hadde behov for å formidle.

Radio/Podcast
De fleste som driver enkeltpersonforetak foretrekker å bruke minst mulig tid på skattemeldingen. Da kan de bruke mer tid på det de er gode på. Dette har vi dramatisert med 6 ulike spotter til radio og podcast.

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen, daglig leder

Andre arbeider fra Atyp:

Vi tar bota di!

Vi tar bota di!

En av de mest irriterende tingene med å ha bil i byen, er parkeringsbøter. Og sånn har det vært helt til EVO Elsykler kom med et forslag til hvordan du blir kvitt disse bøtene en gang for alle.

read more
Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Om da Hafslund Strøm ble en del av Fortum

Hafslund Strøm har lenge vært kjent som en solid og tradisjonsrik strømleverandør. Våren 2022 skulle denne merkevaren forsvinne og bli en del av Fortum.

Vår oppgave ble å fortelle at dette skjedde – både til folk generelt, men spesielt til de som var Hafslund Strøm-kunder. Disse skulle betrygges på at alt ville bli som de var vant til – bare enda litt bedre.

Budskapet for kampanjen ble dermed: Nå blir Hafslund Strøm til Fortum. Det betyr flere smarte løsninger for deg.

read more

Tusen digitale skjermer fra Posten til Bufdir

Kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem» sikret Bufdir seieren i Årets Markedsfører 2021 og ble belønnet med fire gull i årets Gullblyanten.

Vår miljøpolicy

I Atyp er vi opptatt av at vi i vår arbeidshverdag bidrar til en mer bærekraftig by. Det var derfor naturlig for oss å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.

Sølv i Sølvmikken for lansering av Mercedes-Benz Citan

I forbindelse med lasering av «Den lille kjempen» Citan, har kreativt team Dagmar og Trond dramatisert lasterommets imponerende romslighet i tre radiospotter som ble belønnet med sølv i sølvmikken i februar.