Hafslund Strøm

Fornøyde strømkunder tenker ikke på strøm

Hafslund Strøm er en solid og godt kjent strømleverandør. Selskapet har gjennom flere år opplevd synkende markedsandel grunnet høy churn og for få nye kunder. I likhet med flere andre strømaktører prioriterte Hafslund Strøm produkt- og tilbudskommunikasjon i jakten på nye kunder. Effekten av aktivitetene var ikke tilfredsstillende, og spesielt salg via egen nettside var for lavt. Vi måtte tenke helt nytt i 2021.

Til tross for hva en rekke strømaktører virker å tro, så går ikke folk rundt og tenker på strøm. Og hvis de først skulle tenke på strøm, er det mest sannsynlig fordi de er misfornøyde med leverandøren sin.

Denne innsikten ønsket vi å benytte i kampanjen vi skulle lage. Ved å vise at vi forstår hvordan folk faktisk lever livene sine, ville vi forsøke å styrke vår tillit og troverdighet hos potensielle og eksisterende kunder i Oslo og omegn.

Kampanjen for Hafslund Strøm spiller på hva vanlige folk kan tenke på i stedet for strøm.

Den viser et utvalg betraktninger som kanskje kan vekke litt humring eller undring hos publikum, samtidig som vi også er tydelige på at Hafslund Strøm brenner for å holde kundene sine fornøyde.

En mengde ulike løsninger ble laget for avis, utendørs, sosiale medier, digitale bannere og nett-tv.

Kampanjen er løst i samarbeid med Tinagent og Både Og.

Resultater 2021

%

Salg web

%

Salg telemarketing

%

Reklameoppmerksomhet (opp fra 9 % i 2020)

%

Avsender-ID (opp fra 26 % i 2020)

%

Mediespend i 2021 mot 2020

Ønsker du mer informasjon?

Hågen Pettersen

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.