Hafslund Strøm

Fornøyde strømkunder tenker ikke på strøm

Hafslund Strøm er en solid og godt kjent strømleverandør. Selskapet har gjennom flere år opplevd synkende markedsandel grunnet høy churn og for få nye kunder. I likhet med flere andre strømaktører prioriterte Hafslund Strøm produkt- og tilbudskommunikasjon i jakten på nye kunder. Effekten av aktivitetene var ikke tilfredsstillende, og spesielt salg via egen nettside var for lavt. Vi måtte tenke helt nytt i 2021.

Til tross for hva en rekke strømaktører virker å tro, så går ikke folk rundt og tenker på strøm. Og hvis de først skulle tenke på strøm, er det mest sannsynlig fordi de er misfornøyde med leverandøren sin.

Denne innsikten ønsket vi å benytte i kampanjen vi skulle lage. Ved å vise at vi forstår hvordan folk faktisk lever livene sine, ville vi forsøke å styrke vår tillit og troverdighet hos potensielle og eksisterende kunder i Oslo og omegn.

Kampanjen for Hafslund Strøm spiller på hva vanlige folk kan tenke på i stedet for strøm.

Den viser et utvalg betraktninger som kanskje kan vekke litt humring eller undring hos publikum, samtidig som vi også er tydelige på at Hafslund Strøm brenner for å holde kundene sine fornøyde.

En mengde ulike løsninger ble laget for avis, utendørs, sosiale medier, digitale bannere og nett-tv.

Kampanjen er løst i samarbeid med Tinagent og Både Og.

Resultater 2021

%

Salg web

%

Salg telemarketing

%

Reklameoppmerksomhet (opp fra 9 % i 2020)

%

Avsender-ID (opp fra 26 % i 2020)

%

Mediespend i 2021 mot 2020

Ønsker du mer informasjon?

Marius Jensen

Andre arbeider fra Atyp:

Fjordland redder dagen igjen

Fjordland redder dagen igjen

I en verden der omgivelsene krisemaksimerer, fremstår Fjordland-brukeren ubekymret og avslappet. Slik kan man enkelt forklare konseptet som vant gull i ANFO Effekt for 2023. Mange har sett den lille ballerinaen som forestilte seg hvordan livet ble lagt i grus. Nylig fikk denne filmen sin oppfølger. Denne gangen er det en liten hund som står for krisemaksimeringen.

read more
Et valg for generasjoner

Et valg for generasjoner

Hvordan løfter man en nesten hundre år gammel, norsk familiebedrift inn i fremtiden? Det var oppgaven vi fikk av NorDan. Sammen utviklet vi et langsiktig kommunikasjonskonsept som forener arv, håndverk og innovasjon: Et valg for generasjoner.

read more
Sparer tid med Senterstudio

Sparer tid med Senterstudio

Når mange butikker skal på lufta samtidig, kan veien fra innsendt materiell til publisering bli unødvendig tidkrevende. Med Atyp Senterstudio reduserer vi tidsbruk og feil, og sikrer forutsigbare leveranser med avtalt kvalitet.

read more

10 vitenskapelig dokumenterte snarveier til reklameeffekt

I Atyp er vi mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skape effekt. Effekt handler i de fleste tilfeller om å påvirke adferd, og vi lener oss derfor mot adferdspsykologien for å hente kunnskap og inspirasjon til hvordan vi mest effektivt kan påvirke adferd i en gitt situasjon.

Karakterdreven historiefortelling oppnår vesentlig bedre oppmerksomhet enn forklarende reklame

Det er godt dokumentert at reklame rettet mot høyre hjernehalvdel i større grad engasjerer følelser, huskes bedre og derfor er mer effektiv på lang sikt enn reklame rettet mot venstre hjernehalvdel (Se f.eks. Orlando Wood, Lemon – how the advertising brain turned sour). I denne analysen ser vi på forskjellene i evne til å generere oppmerksomhet mellom filmer som aktiviserer henholdsvis høyre og venstre hjernehalvdel.

Atypisk mediebruk gir full treff for Hafslund

Under høstens PropTech Summit testet Hafslund en ny reklamebærer for å løfte fjernvarme høyere på agendaen: to av Norges største reklameskjermer, strategisk plassert i glasshallen på Construction City – midt blant bransjens beslutningstakere.