Eliteserien på Discovery – Nå kommer følelsene

Discovery har rettighetene til å vise alle kampene fra Eliteserien. Så når fotballen nå omsider ble sparket i gang igjen, ønsket Discovery en kampanje som skapte engasjement og forventninger rundt seriestarten. De ville også fortelle at med Discovery kan du se absolutt alle kamper direkte, om du ønsker det.

Det er få ting her i verden som skaper sterkere følelser enn fotball. Nå som disse følelsene har ligget i dvale hele vinteren, så er det på tide å lokke dem frem igjen.

Vi ønsket å lage løsninger som minnet publikum om den gleden, lykken, irritasjonen og sorgen som fotball fører med seg. Dette ønsket vi å gjøre på en tydelig og lett karikert måte, samtidig som den fotballinteresserte ville kjenne seg igjen i historiene våre.

Alle løsningene ble samlet i setningen Nå kommer følelsene. Der vi hadde mulighet til det, ønsket vi å vise mange klipp fra fotballbanen. Vi vet jo at dette skaper lengsel og forventninger hos sulteforede fotballsupportere.

I tillegg ville vi fange ulike situasjoner som bringer frem spesielt store følelser i et supporterliv. På radio er jo muligheten til å vise fotball relativt begrenset. Her valgte vi derfor å karikere følelsene i enda større grad. Følelsene fotballen bringer frem er jo gjerne større enn alt annet, barnefødsler og frieri inkludert. Kampanjen ble løst i samarbeid med Willy Nikkers og Både Og.

Til tross for at seriestarten ble preget av usikkerhet og utsettelser som følge av pandemien, overgikk seertallene den første serierunden tallene fra fjoråret. Totalt fikk 221.000 med seg hovedkampen mellom Vålerenga og Rosenborg. Veksten i seere ble primært drevet av strømmetjenesten Discovery+.

Andre arbeider fra Atyp:

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Flere menn på banen i fosterhjemssaken

Bufdir ønsket å få menn på banen i fosterhjemssaken. Atyp utviklet kommunikasjon på konseptet “Neste Kapittel” med historier om en Liverpool-supporter og en ishockeytrener. Kampanjen ble plassert rundt fotball- og ishockeyarrangementer for å nå menn. Kampanjen vant hele tre priser under Anfo Effekt 2024: Gull i Bærekraft, Kantar sin Innsiktspris og Grand Prix.

read more
Fjordlandslaget

Fjordlandslaget

Vinneren av ANFO Effekt for 2023 har hatt stor suksess med å samle hele porteføljen i et distinkt og helhetlig reklameunivers. Med dette grepet gjorde vi Fjordland lettere å huske på tvers av brukssituasjoner. I begynnelsen av 2025 gjennomførte Fjordland sin største designendring noensinne – denne gangen for å bli lettere å finne i butikkhyllene.

read more

Nominasjoner og prisdryss til Bufdir! 

Fotballfilmen «Den utenkelige overgangen» som vi har laget for Bufdir og Fosterhjem.no, har allerede vunnet Sølvfisken for mars, og fortsetter nå å...

Note to self – derfor bør historiefortellere omfavne Byron Sharp

Byron Sharp, eller rettere sagt tolkningen av hans bøker har vært et hår i suppa for mange av oss som jobber med å lage reklame.

Praksisteam på besøk

De siste månedene har vi vært så heldige å ha Caroline og Gjon på besøk hos oss.